Wanneer een bedrijf een reorganisatie doorvoert, brengt dat een heleboel verwikkelingen met zich mee. Het bedrijf bereidt zich voor op een nieuwe werksituatie en dat brengt de nodige spanningen met zicht mee. Een reorganisatie kan namelijk een bedrijf redden of verbeteren of het net meer schade aandoen. Dat betekent dus dat het een onzekere tijd wordt voor het bedrijf en zijn werknemers, want werknemers zijn soms ook niet zeker of er nog wel een plaats zal zijn voor hen in het vernieuwde bedrijf. Dat zorgt dus voor bezorgde werknemers. Het is heel erg belangrijk dat het bedrijf hier goed mee omgaat, want de werknemers zijn ook bepalend voor de uitkomst van de reorganisatie. De vitaliteit medewerkers zorgt ervoor dat het een succes wordt of net het tegengestelde aangezien gemotiveerde medewerkers die met plezier voor het bedrijf werken een bepalende factor zijn in de winstgevendheid van een bedrijf. Daarom moet een bedrijf op zo’n moment extra goed aan zijn medewerkers denken, zodat deze nog steeds gemotiveerd blijven om zich voor het bedrijf in te zetten. Dat kunnen ze in eerste instantie doen door het personeel steeds goed op de hoogte te houden en eerlijk te zijn in plaats van vaag te doen over wat er zal veranderen of valse beloftes te maken die later enkel iedereen zullen teleurstellen. Duidelijkheid en communicatie zijn dus de sleutel op zo’n moment. Werknemers die toch niet meer in het bedrijf aan de slag kunnen blijven, zijn vaak verontwaardigd en kunnen zich even verloren voelen. Ze moeten na jarenlang in dienst te zijn en zich in te zetten voor het bedrijf weer opnieuw beginnen en op zoek naar een nieuwe baan. Dat kan ervoor zorgen dat de moed hen even in de schoenen zakt. Dan kan loopbaanbegeleiding hen helpen om zichzelf terug te vinden en vol moed op zoek te gaan naar nieuw werk. |
Meer over dit artikel : bezoek de site |
